Қазақтың баһадүр ханы Әбілқайырдың зайыбы, дүниеге Нұралы, Ералы, Айшуақтай хандарды әкелген алтын құрсақ ана, ұлт тарихында ұмытылмас із қалдырып, өз дәуірінде көрнекті қоғам қайраткері, сарабдал саясатшы да бола білген Бопай ханым туралы зерттеу жұмыстары қолға алына бастады. Соның нәтижесінде Бопай ханымның зираты Ресейдің Орынбор облысының Елек ауданына қарасты Дмитриевка деген жерінде екені анықталған болатын. Осынау сауапты істе әсіресе ақтөбелік ғалымдар мен өлкетанушылар белсенділік танытуда.
Зерттеу ісінің басы-қасында жүргендердің бірі «Бекет ата» мешітінің (Ақмешіт) имамы Ислам қажы Мырзабекұлы Бопай ханым жерленген зираттан бір уыс топырақ әкеліп, Бопай ханым дүниеге келген Жылыой жеріндегі Бақашы қорымына әкеліп қойып, арнайы ескерткіш белгі орнатуға ұйытқы болды.
Одан соң биылғы жылдың қазан айының соңында Құлсары қаласындағы "Кең Жылыой" мәдениет үйінде «Бопай ханымның өмірі және қоғамдық-саяси қызметі» тақырыбында конференция өтті. Конференция жұмысына Орал, Атырау, Ақтөбе қалаларынан, Маңғыстау облысынан ғалымдар, ақын-жазушылар, өлкетанушылар, Бопай ханымның түптөркін туысқандары, жалпы жұртшылық қатысты.
Келелі жиынның тізгінін белгілі ақын, жазушы, публицист Мейірхан Ақдәулетов ұстады. Ал, «Архив деректеріндегі Бопай ханым туралы», «Әбілқайыр хан мен Бопай ханымнан тараған ұрпақтар» туралы тарих ғылымдарының докторлары, профессорлар Ә.Қ.Мұхтар, А.Қ. Ахмет, «Әбілқайыр ұрпақтарынан шыққан атақты ханымдар» тақырыбын да Ұ.Т. Ахметова баяндама жасады. Сондай-ақ Светқали Нұржанов, Ертай Ашықбаев секілді ақындар да Әбілқайыр хан мен Бопай ханымға қатыстытың деректерін көпшілік назарына ұсынды. Ауылшаруашылығы ғылымдарының докторы, профессор Б.Ж. Таубаев Кең Жылыойдағы қасиетті жерлер туралы әңгімеледі. Конференцияға қатысушылар Бекет атаның әз әкесі мен әзиз анасы жатқан Ақмешіттегі қауымға, Құлшан атаға, Бопай ханым жерленген зираттан әкелінген топырақ қойылған жерге, Әжібай би мен Арал батырлардың басына зияраттап, дұға бағыштады. Бұл ежелгі қорымдар Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында аталған «Қазақстанның қасиетті жерлері картасына» енгізілгенін айта кетуіміз керек.
Ел тәуелсіздігі үшін күрескен батырлары мен, билері көп кіші жүзді отыз жылға жуық басқарған баһадүр хан Әбілқайыр қазақ елін алма-ғайып заманда сақтап қалған қайраткер, қазақ әскерінің бас қолбасшысы болған. Оның қол басшылығымен қазақтың ұлан ғайыр даласында талай ірі шайқастарда айтулы жеңістерге жеткенін тарихтан білеміз. Әбілқайыр ханның – арманы туған халқының тәуелсіздігі болғаны анық.
Атақты қолбасшы, ел басқарған хан, тарихи тұлға жайлы жазушылар да, ақындар да, ғалымдар да, зертеушілер де аз жазған жоқ. Әбілқайыр хан туралы орыс саяхат шыларының жазбалары бар. Тек хан туралы ғана емес, оның отбасы жайлы Ресей мұрағаттарында құнды деректер, құжаттар мол сақталғаны бүгінде көзі қарақты ізденіп оқитын оқырманға белгілі болып отыр. Әсіресе мұндай деректер тәуелсіздік алған жылдар ішінде қол жетімді болуда. Айта кетерлігі, қазақ ұлтының ұлт болып қалыптасуына аса зор еңбек еткен баһадүр хан Әбілқайыр мен оның қоғамдық саяси қызметіне белсене атсалысқан Бопай ханымның қайраткерлік тұлғасын зерттеудің жаңа дәуірі бастау алды десек болады. Кең Жылыойдың төрінде болған ғылыми конференцияның барысында осы мәселе анық айтылды.
Осы орайда Бопай ханым жерленген Орынбор облысына тарихи-зерттеу экспедициясымен барған ақтөбелік, өлкетанушы Зада Мұқашеваның жазбасын оқырман назарына ұсынамыз.
2008 жылдың 1214 тамыз айында «Мәдени мұра» бағдарламасы аясында Кіші Жүз ханшайымы Фатима (Бопай) Сүйіндікқызының жерленген жеріне экспедицияға жоспарлы түрде шықтық. Бопай экспедициясының маршрутына Ресей императорының геология комитетінің мүшесі Д.Н.Соколовтың 1906-1907 ж.ж. «Из поездокъ по степи», «Наблюдения и Заметки» деген жазбасы арқау болды. Ол жазба 1990 жылдың ортасында Орынбор архивінен алынған болатын. Д.Соколов Орынбордан бері қарай Орал уезінің ірі Қобда, Елек, Орал маңындағы қорғандарды зерттеп, жаза келіп, осының ішінде Бопай жерленген жерді былай деп көрсеткен:
– Раскопки Красногорского кургана; На Кузнечной горе в стороне от крупных рек (Илек, Урал у речки Черной на холме, где как говорят при раскопке нашли железные вещи и обрывки парчевой одежды, а несколько верст ниже поселка Черновского, есть ручей, которого русские называют «Пупай». На десяти верстной карте Оренбургского военного топографического отделе около этого ручья, на левой его стороне на высоком Холме по казана «Папая, Ханьшина могила». На рукописной одноверстной карте Оренбургского казачьего войска среди местных жителей этот холм называется «Мечетка», - деп жазылған.
Ғылым академиясының алғашқы корреспондент мүшесі, патша шенеунігі Орынбор өлкесінде ұзақ жылдар қызмет істеген Рычковта өзінің түсініктемесінде (1712-1777 ж.ж.) Бопайдың кім екенін айтып кеткен. «Ханьша эта — жена Абул хаира, хана Малой орды. Принявшего русское подданство» русские называют ее «Пупай», интересна тем, что совпадает со современным названием ручья. Можно предпологать из сопоставления этих названий, что на холме. Мечетка, где ныне виднеется едва заметный издали бугорок, была могила и памятник вдовы хана Абулхаира, вероятно такого же приблизительно вида, как и памятник ее мужа».
Екатерина патшаның тұсында бұл жерде ертеде немістер қоныстанған «Черновский» деген елді мекен болған. Бұл атау Д.Г.Соколовтың картасында да келтірілген. Ал біз көргенде аумағы 35 шақырымдай елсіз жер екен.
Бопайдың зираты Соль-Илецкіден тіке барғанда 70 шақырым дай оңтүстікте, Орал облысының Шыңғырлау ауданымен шекарадағы жерде әскери полигонның аймағында болып шықты. Қасында «Бопай сайы» деген жылға бар екен.
2004 жылы Жиренқопада Қобыландыға ескерткіш ашылу тойына Орынбор облысынан қонақтар келгенде, солардың ішінен Соль-Илецкі тұрғындары Қоғанбаев Хайролла, Баянасов Жұмағали ақсақалдармен кездескенмін. Бопай жерленген жерді сұрағанымда, табуға жәрдем береміз деген еді. Осы кісілердің айтуы мен және Бопай сайына жақын жерде 1930 жылдан бері тұратын өз шаруашылығымен айналыса тын Тілеуғалиев Ұлықпан ағайдың көрсетуімен Орынборды айналып Елек ауданынан 70 шақырым жердегі «Димитров атындағы жылқы зауытына» бардық. Қазір осы зауыттың орны қалған екен, 1929 жылдан бері әскери полигонға беріліпті. Бұл арада мұсылманның ескі зираты бар екен Жергілікті үлкендердің айтуы бойынша «Бопай сайы» деп аталатынын білдік. Атау қалған. Ал қорымның төменгі жиегіне соңғы қабірлер 1947 жылы жерленген. Сапасы төмен дайындалған ескі құлпытаста жазулар өшіп қалыпты.
БОПАЙ КІМ БОЛҒАН?
Бопайға байланысты 200-ден астам жолдар айғақтарды архив деректерін ақтарған ғалымдар, жазушылар соның ішінде Ирина Ерофеева, Әбіш Кекілбаевтар жазған.
Бопай — Әбілқайырдың екінші қосағы. Бірінші әйелі өлген соң, 23 жылдан кейін барып Бопайға үйленген. Әбілқайыр мен Бопайдың жұбайлық өмірі аңызға айналған. Қазақ халқының тарихында өзіндік орны бар, ол ел басқару ісіне араласқан қайраткер, мәмлігер әйел. Кіші жүзден батырлығымен аты шыққан көк найзалы Адайдың Табынай бөлімі тұқымынан тараған ер Сүйіндіктің қызы Бопай ханым — шын мәнінде айтуға тұрарлық, мақтан етерлік тарихи тұлға. 2009 жылы Орынбор мемлекеттік архивіне іссапармен барған кезімізде әкесі Сүйіндікке байланысты 1895 жылғы жазба бойынша деректі көргенбіз. Қазіргі Орынбор облысында Адам ауданының аумағында Сүйіндік болысы, Сүйіндік имениясы және Сүйіндік өзені болған. Бұл дерек 1912 жылы Орынбор қаласында Ф. Яковлев баспаханасында басылған «Материалы по киргизскому земле использованию собранные и разработанные статистической партией Тургайско Уральского переселенческого района» деген кітабынан алынды. Онда «Суюндукская волость зимовка у реки Суюндук» деп көрсетілген. Бопайдың әкесі Сүйіндік батырдың өзі де, балалары да ханның сенімді адамдары болған. Олар қалың оқиғаларға, елдік мәселелерге араласып, ханның қасындағы көмекшілері болыпты. Батыр Мырза тайханды өлтіргеннен кейін, генералгубернатор Неплюевке ол қылмыстың әдейі, мұқият ұйым дастырылған екенін бетіне басып, олардың да басына осындай өлім келетінін ескертіп қорқытқан. Әбіл қайырдың өлімі үшін кек қайтару оқиғасына да Бопайдың ағасы Қонай батырдың белсене қатысқаны деректерде жазылған.
Бопай ел анасы аталып және оның қай ұлы да осал болмаған, олардың тарихта қалуына тағылымды тәрбие берген. Бопайдың өнер, ғылым жанашыры болғаны туралы мәліметтер тарихи деректерде сақталған. Ол орыс патшасы алғаш ұйымдастырған музейге қазақ халқының этнографиясы туралы мәліметтер жинастыруға көп көмек берген.
Саясаткер, мәмлегер, қайраткер болғанын Бопайдың 1748 ж. 5 қазанда Елизовета Петровнаға, 1731 жылы 22 қараша патшайым Анна Иоановнаға жазған хатынан көрінеді. Бұл – сол дәуірдің шындық көрінісінен сыр суыртпақтайтын нағыз тарихи дерекхат. Бопай ханшаның патша сарайынан алған сыйлықтары туралы Әбілқайырдың жанында болған прапорщик Муравин 12 қараша 1742 ж. журналында: «1 голь, 1 пара соболей, 1 соломейка, 2 платка итальянских бисеру, 2 выдры, 2 бобра, мех чернобурой ценой — 100 руб, денег 50 рублев, Абулхайр хану после присяги серебряною оправою с бирюзою ценой 65 рублев, пара пистолетов с медною оправою, панцирь железной со объявлением что он хан, то оружие служает в против неприятелей е.и.в. и воохранение своего здоровия употреблял» деп жазған.
Бопайдың сұлулығы мен ақылдылығы ерекше болған. Ағылшын суретшісі Джонь Кэстль 1736 жылы хан ордасында болып, сол кезде Бопайдың 40-тың ортасынан асқан шағын аса қызығушылықпен әдемі суреттеген.
Бопай дүрбелеңі көп, жаугершілік, тыныштығы жоқ кезде өмір сүрді. Ханымдығынан бұрын батырлығы ерен ана болды. Ресей императорының қолында аманатта болған Ералы, Әділді 67 жыл қатарынан көрмесе де, сағынышын ішіне сақтап, сыр бермегенін ағылшын суретшісі Джонь Кэстль өзінің кітабында көрсеткен. Ералының «Суретін салып алып келгенде Бопай ханым ұзақ қарап, көзіне жасалды, ризашылықтың белгісі ретінде, маған шымылдықтың астынан қымыз ұсынды» – дейді. Өзі етене білмейтін шет мемлекетке елі үшін аманатқа берген баласын сағынып, сарғаю – ана үшін үлкен қайғы, қасірет. Сол жағдайда өйтпеске болмайтынын түсінді. Жау жағадан алып жатқан кезде елге төнген ауыртпалықты көтере білді.
ТӘРБИЕ - ТАЛ БЕСІКТЕН
Бопай, әуелі, қазақтың қызы. Қазақ әйелінде болатын ізет, иба, кішіктіктің бәрі бар еді. Қайтседе ерінің атын оздыруға деген құлшынысты, талапты да бойына жинаған. Әбілқайырда 34 әйелі болғанымен, тарихта тек Бопай аты қалды. Бопайдан тараған ұлдары ел билеп, хан болып сайланған. Жоңғар шапқыншылығына қазақтың басын біріктіріп, тойтарыс берген, «Аңырақай шайқасында» жеңіске жетіп, осынша абыройатаққа ие болған, ел билеген күйеуінің көлеңкесінде қалып қоймай, үлкен басқосуларда ел алдында жағдайға байланысты өз көзқарасын білдіріп, басу айтып отырған ел анасы болған. Бопайдан тараған қыздар да осал болған жоқ. Тойғара Нұралыханқызы Орынбор губер наторы арқылы қазақ хандығына байланысты саяси ықпал жүргізе білген. Ол Петерборда да болып, озық сән-салтанат үлгілерін тез қабылдап, үлгере білген. Ол - қазақ тарихында 1806 жылы мемлекет тарапынан алғашқы жерге ие болған қыз. Өкінішке орай Тойғара туралы архивтегі деректер біздің қолымызға жетпеді. Хұсни Нұралыханова - бізге белгілі ағартушы Ы. Алтынсариннен де бұрын Батыс Қазақстанда алғашқы мектеп ашқан мұғалима. Тағы оқыңыздар: Маңғыстаудың жолаушы вагондары қысқа дайын ба?Әбілқайырдың шөбере қызы Жақсы ханым Пірәліқызы өз заманында ел басына түскен небір қиыншылықтарға қарамастан, Сыр бойындағы қазақтарды Кіші жүзден бөлмеу, керісінше бірлікте ұстау саясатына қолдау көрсетеді және басқа да елді біріктіру әрекеттеріне қатысқан.
Ал XX ғасырда нәубет құрбаны болған, музей экспозициясында орын алған Шахзада Аронқызы да осы Бопайдан тараған ұрпақ. Тек халық жауының әйелі болғандықтан емес, КГБ тергеушілері Шахзаданы жеті атасынан тексеріп, арғы атасы Абылай хан, бергісі Қаратақ сұлтан екендігін білді. Ол үш бірдей жоғары оқу орнынан қуып, ақыры білімді қайсар қызды атып тынды.
Бопай алғыр, сауатты болған. Ресей үкіметінің жоғарғы лауазымды адамдармен (40 шақты) хат алысып және жеке мөр ұстаған. 1751 жылы 8 шілдеде Бопай Орын борға келіп, 7 тамызға дейін болып, Губернатордың қабылдауына кіреді. Облыстық музей қорында қазақ халқының Ресейге қарағанынан былайғы уақыттағы тарихына қатысты деректердің дені орыс тарихшыларының, әскери адамдарының еңбектерінде екені белгілі. Көптеген материалдар ішінде Әбілхайыр ханмен бірге Бопай ханымның да аты жазылған. Әбіл қайырдың 1748 жылы 26 августе Орынбор генерал губернаторына жазған өсиет хатының көшірмесінде артында қалған халқыменен қоса, Бопай ханшаның атын ерекше атап, оның іс-әрекеттері қолдауға тұрарлық деп атайды.
Айнахан ЕСЕТ